Suzuki Swift — wymiary, silniki, ceny
Japońskie niewielkie hatchbacki to segment niesamowicie bogaty i co ważne pełen sukcesów. Producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni mogli święcić naprawdę spore sukcesy dzięki takim samochodom, czego świetnym przykładem jest Suzuki Swift, czyli hatchback z segmentu B oferowany przez tę japońską markę, który jest jednym z najlepiej sprzedających się samochodów tego producenta.
Suzuki Swift — historia modelu
Pomysł na auto globalne, jakim jest Suzuki Swift, zrodził się w latach 80. XX wieku. Sukcesy innych japońskich producentów sprawiły, że Suzuki również chciało stworzyć auto, które będzie się dobrze sprzedawać nie tylko na wyspach tworzących Japonię, ale też przede wszystkim w Europie, czyli na jednym z dwóch najważniejszych motoryzacyjnych rynków.
Tak właśnie powstało Suzuki Swift I, które prezentacji doczekało się w Yokohamie w 1983 roku w trakcie Yokohama Motor Show 1983. Pokazane wtedy auto było malutkim hatchbackiem zaliczanym do segmentu B, który nie grzeszył rozmiarami, a także urodą. Swift nie okazał się tez tak dużym sukcesem, jak oczekiwało tego Suzuki. Owszem, był to bestseller w rodzimym kraju, a także w Indiach, lecz w Europie to auto nie było zbyt chętnie kupowane.
Dlatego w 1989 roku pojawiła się już druga generacja modelu Swift. Przyniosła ona spore zmiany, gdyż ze względu na specyfikę rynku motoryzacyjnego przełomu lat 80. i 90. XX wieku, Suzuki Swift można było kupić nie tylko jako hatchbacka, a także jako sedana, a nawet i jako kabriolet. Tutaj auto osiągnęło już nieco większy sukces w Europie, między innymi dzięki temu, że było produkowane również na Węgrzech.
W 1996 roku zdecydowano się na wprowadzenie trzeciej generacji. Ta nie stanowiła jednak praktycznie żadnej rewolucji, a ewolucję koncepcji znanej z drugiej odsłony. Był to jednak samochód dość tani i solidny, dzięki czemu sprzedaż w takich europejskich krajach jak Polska oraz Węgry, gdzie auto produkowano, była całkiem wysoka.
W 2004 roku miejsce miała największa rewolucja w historii modelu Swift. Tak wyglądający Swift jest też najbardziej rozpoznawalny w Europie, gdyż zdecydowanie ta generacja dostarczyła najwięcej egzemplarz na rynek wtórny. Suzuki osiągnęło to dzięki postawieniu na rynek europejski. Swift stał się więc wyższy oraz szerszy, co zwiększyło jego praktyczność. Od 2010 do 2017 roku produkowano już piątą odsłonę będącą ewolucją koncepcji. Spore zmiany przyniosła piąta generacja wprowadzona w 2017 roku, która produkowana jest do dziś.
Suzuki Swift — wymiary
Obecna generacja Suzuki Swift jest największą z tych, które do tej pory powstały. Jej długość wynosi bowiem 3845 mm, co na europejskich kierowcach raczej nie robi wrażenia, lecz dzięki temu to auto jest tak zwinne i dobrze porusza się w ciasnych, miejskich uliczkach. Szerokość to 1735 mm, a wysokość sięga 1495 mm. Rozstaw osi to z kolei 2450 mm. Auto może mieć zamontowane koła 15-calowe lub 16-calowe. Prześwit to 120 mm, a minimalny promień skrętu wynosi 4,80 m.
Suzuki Swift — silniki
Obecnie w salonach dostępna jest tylko jedna wersja silnikowa modelu Suzuki Swift. W każdym z egzemplarzy montowany jest hybrydowa jednostka 1.2 DualJet mild Hybrid. Moc przekazywana jest na przednią oś, a silnik może współpracować z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub z bezstopniową przekładnią CVT. Z manualną skrzynią Swift potrzebuje 13,1 s na rozpędzenie się do 100 km/h. Montaż bezstopniowej przekładni CVT skraca ten czas do 12,2 s. Moc to 83 konie mechaniczne, a maksymalny moment obrotowy wynosi 107 niutonometrów.
Suzuki Swift — ceny
Biorąc pod uwagę obecne rynkowe realia, Suzuki Swift to dość tani samochód. Podstawowa wersja kosztuje bowiem 67 900 złotych. Wybór średniej wersji wyposażenia to koszt 73 900 zł, a najlepsza to już co najmniej 77 900 złotych. Auto jest oczywiście droższe, gdy zamontujemy w nim bezstopniową przekładnię CVT. W takiej konfiguracji dostępne jest z podstawowym wyposażeniem w cenie 72 900 zł, a także z wyposażeniem pośrednim i wtedy należy zapłacić co najmniej 78 900 złotych. Najlepsze wyposażenie niestety nie jest dostępne w wersji z przekładnią CVT.