Suzuki Swift – historia, silniki
Suzuki nie jest raczej pierwszym wyborem dla praktycznie nikogo gdy potrzebny jest samochód. Marka ta posiada jednak dość udane konstrukcje, które można spotkać na drogach w Europie. Jedna z nich to Suzuki Swift, czyli miejski hatchback będący pierwszym globalnym autem w historii marki z Japonii. Na rynku dostępny jest od 1983 roku, a dziś oferowana jest jego szósta generacja.
Suzuki Swift – historia modelu
Pierwsze Suzuki Swift pochodzi sprzed prawie 40 lat. Prezentacja odbyła się w 1983 roku podczas Yokohama Motor Show 1983 i było to pierwsze globalne auto tej marki, która znana jest dziś przede wszystkim z napędu na cztery koła, a jej początki są dość ciekawe, gdyż Michio Suzuki zanim zdecydował się, że pora inwestować w samochody osobowe był właścicielem firmy, której główną branżą była konstrukcja urządzeń tkackich.
Suzuki Swift nie odniosło zbytnio sukcesu na europejskim rynku. Auto to nieco odstawało od konstrukcji marek, które lepiej znały rynek Starym Kontynencie i zakończono jego produkcję w 1989 roku. W tym samym momencie znów podczas Yokohama Motor Show został pokazany następca. Nowe Suzuki Swift dostępne było jako hatchback, sedan, czy też kabriolet. Produkcja trwała w latach 1989-1996.
Trzecia generacja auta jest już często spotykana w niektórych krajach europejskich do których należą między innymi Węgry czy też Polska. Suzuki Swift III to jednak jedynie ewolucja poprzednika w ramach której zmieniono zderzaki czy też deskę rozdzielczą. Rewolucję Suzuki przeprowadziło w roku 2004.
Wtedy marka z Japonii zdecydowała, że trzeba postawić na Europę i nowe Suzuki Swift czwartej generacji zostało opracowane właśnie z myślą o tym rynku. Samochód nie był specjalnie większy, lecz jego design zmienił się wręcz nie do poznania. Nie wyglądał już jak wysłużone japońskie auto i bardziej przypominał auta osobowe, z którymi konkurował na wymagającym europejskim rynku. Swift IV był dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback i produkowano je do 2010 roku.
Wtedy przeprowadzono spore zmiany w postaci wprowadzenia nowej generacji. Najważniejsza różnica to lżejsza karoseria, ale też nowy pas przedni czy też tył auta i co najważniejsze poprawa bezpieczeństwa oraz oszczędności jednostek napędowych, które w piątej generacji emitują mniej gazów i spalają mniej paliwa. Aktualnie w ofercie Suzuki znajduje się już szósta generacja, która jest sporą rewolucją względem poprzednika. Auto kompletnie odświeżono stylistycznie, a także poprawiono jednostki napędowe, gdyż samochody osobowe w Europie muszą spełniać coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin.
Suzuki Swift – gama silnikowa
W standardowym Swifcie aktualnie pracuje jednostka 1.2 DualJet. Jest to 4-cylindrowy silnik, który działa na wtrysku wielopunktowym i wytwarza 83 konie mechaniczne mocy maksymalnej oraz moment obrotowy rzędu 107 niutonometrów. W wersji Suzuki Swift Sport pod maską trafimy na 4-cylindrowy silnik BoosterJet o pojemności 1.4 litra. Jest to tak zwana miękka hybryda i wytwarza on 129 koni mechanicznych oraz 235 niutonometrów.